می نویسم...
هر چند گریه ام را به درگاهت مجالی نیست..
می نویسم...
نون و القلم ما یسطرون...
در این لحظه ها
دمی مانده به طلوع گندم٬
سوء تفاهم مهــر..
اواسط دی!

نظرات 4 + ارسال نظر
hooman پنج‌شنبه 17 دی‌ماه سال 1383 ساعت 11:52 ق.ظ

salamon alaykom....
agha mathaie shoma khily bahale....man ke hal mikonam...
haminja mikham salami be agha sadegh ham karde basham....
baraie shoma 2 doooste aziz arezooie salamati daram...
mibakhshid ke matni ke neveshtam ie zarre shabihe scrap mimoone....[;D]

شازده پنج‌شنبه 17 دی‌ماه سال 1383 ساعت 12:33 ب.ظ http://creeep.persianblog.com

جریان سوتفاهم مهر چیه؟

سجاد پنج‌شنبه 17 دی‌ماه سال 1383 ساعت 01:57 ب.ظ

من در مورد تفسیر به رای آیه قرآن باهات بحث دارم.چون به نظر بنده این در حیطه ی اجتهاد است.همون آیه ی آخر سوره ی شعراء

محمد بازارگان پنج‌شنبه 17 دی‌ماه سال 1383 ساعت 10:38 ب.ظ

با تشکر...
در پاسخ باید بگویم
۱-سنت اجتهاد که عبارت از استنباط معارف از متون را در حیطه ی فردی امری بر اساس نظر شخص میدانم چه که اکثر علما نیز بر این گفته صحه میگذارند و خداوند نیز با وعده ی وضع فرقان برای کسانی که در این راه کوشش میکنند آنان را امیدوار میکند که:
الذین جاهدو فینا لنهدینهم سبلنا
۲-در مباحث فقهی بین دو عبارت تفکیک قائلند
یکی «مجعول بودن» و دیگری «فاقد اعتبار بودن» باید دانست...
چه درست و چه غلط، اگر بگوییم بیان آیه ی قران و نگارش ترجمه و توضیح آن تفسیر به رای است سخنی به گزاف نگفته اید..
اما توجه شما را به این نکته جلب میکنم که هرگز تفسیر به رای را در هیچ جا مبنایی بر مجعول بودن نمی دانند بلکه آن را فاقد اعتبار جمعی(تا زمانی که از سوی مجتهدین تایید نشود) میدانند و اگر نقض شود به جعل آن قائلند.
۳-مطمئن باشید من هرگز سخنی بر خلاف متون شناخته شده مثل تفسیر ارزشمند المیزان و یا تفاسیر دیگر مثل مجمع البیان ابراز نمی دارم که به شیوه ی استخراج فعلی (یعنی آنچه تدوین شده) کاملا معتقدم.
به هر جهت متشکرم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد